logo

logo

środa, 1 sierpnia 2012

Chleb pełnoziarnisty na zakwasie




Składniki:
zakwas żytni (150g)
mąka pełnoziarnista pszenna (350g)
mąka pszenna (50g)
ciepła woda (160g)
1 łyżeczka cukru (5g)
1 łyżeczka oliwy (5g)
1 łyżeczka soli
drożdże (20g)
jajko do posmarowania
pestki dyni (10g)


Przygotowanie:
W ciepłej wodze rozpuszczamy drożdże, dodajemy łyżeczkę cukru i zakwas żytni. Wszystko dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut. Następnie dosypujemy oba rodzaje mąki, sól i wyrabiamy ciasto ręcznie. Na sam koniec dolewamy oliwę i jeszcze chwilę wyrabiamy. Ciasto zostawiamy w ciepłym miejscu, przykryte ściereczką lub folią, żeby nie wysychało, na 2 godziny do wyrośnięcia. Po tym czasie wykładamy na blat, formujemy bochenek i przekładamy na blaszkę na papier do pieczenia. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy jeszcze na 1-1,5 godziny do wyrośnięcia. Na koniec smarujemy jajkiem i posypujemy pestkami dyni. Chleb pieczemy w temperaturze 230st. ok. 20 minut. Chlebek ma ok. 25cm długości. W wyliczeniach 1 kromka ma 1cm grubości. 



















Wartość energetyczna całego chleba – 1860kcal

Wartość energetyczna 1 kromki – 75kcal 



12 komentarzy:

  1. Cudowny!!!! Każdy domowy chlebek jest wspaniały!

    OdpowiedzUsuń
  2. a wiec po dlugiej walce zakwasem udalo sie!Upieklam ten chlebek jest dobry brakuje mi jedynie odrobiny soli do tego poporstu bylo mi jej za malo ale jak mowia sol zatrzymuje wode wiec zje sie taki:)jutro bede piokla kolejny mam zamiar wszystko wyprobowac:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sól to według uznania, ja dałam tyle i mi pasowało, ale jedni wolą mniej inni więcej :) Dlatego lubię pisać o przyprawach "do smaku", co Was wyprowadza z równowagi, wiem wiem :)

      Usuń
  3. witam
    mam pytanie - może głupie ale to sie zaraz okaże, posiadam zakwas w butelce z którego robie żurek, no i pytanie czy to ten sam z którego robi sie chleb lub bułki ? ( nie dokarmiam tego zakwasu poprostu trzymam w lodówce )
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To raczej całkiem coś innego, jest bardziej płynny. Ale nie mam pojęcia czy się zrobi na tym chleb.

      Usuń
  4. Upiekłam następny chlebek- jest bardzo dobry, pyszny wszystkim smakował nie mogli sie najeść. Jutro nastepny pozdrawiam. Renata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jutro nowe wyzwanie Ci wrzucę, mo też piekłam w niedzielę jeden taki :) Mam fazę na chleby teraz :)

      Usuń
  5. Dziękuje na pewno wyprobuje, są naprawdę super te Twoje przepisy. Tyle czasu na to poświecasz, a ja codziennie z niecierpliwościa zaglądam na Twój blog czy jest cos nowego. Podziwiam to co robisz z takim zapałem i wogóle, świetnie. Pozdrawiam:) Renata

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo zdrowy chlebek i szybki przepis. Wyprobuje bez drozdxy zobaczyky czy mi wyjdzie ��

    OdpowiedzUsuń
  7. Odnośnik do starego pytania o zakwas na żurek - nie nadaje się na chleb (zawiera czosnek itd.), z kolei z zakwasu chlebowego można zrobić zakwas na żurek (dodając czosnek, liście laurowe, ziele angielskie no i wodę, by był rzadki).
    Dziś wypróbuję powyższy przepis, mam własny zakwas.
    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń