logo

logo

czwartek, 2 października 2014

Domowa "vegeta"

Domowe kostki warzywne, na które przepis podałam tutaj spotkały się z Waszym wielkim uznaniem, bo przecież te sklepowe, to cytując za Wami: sama chemia. Szczególnie zwracaliście uwagę na obecny w nich glutaminian sodu i wiele innych chemicznych dodatków. To samo tyczy się vegety i większości jej tańszych odpowiedników.

Zatem przyszła pora na przedstawienie sposobu na domową przyprawę warzywną. Z pozoru nic trudnego, ale zauważyłam, że wiele osób potrzebuje bodźca do działania i wskazówek co z czym i gdzie kupić. Natchnienia do tego wpisu dała mi strona sklepu z produktami Piątnicy tutaj, bo jak już wcześniej pisałam tu zaopatruję się masowo w kaszę bulgur, której nie znalazłam w żadnym stacjonarnym sklepie w moim mieście. Przy okazji zakupu kaszy dorzuciłam do zamówienia kilka fajnych przypraw, w większości jednoskładnikowych.

Vegeta O żółtej przyprawie do wszystkiego…
Nie chcę wskazywać żadnego konkretnego producenta, bo jak wiecie jest oryginał i wiele tańszych odpowiedników. Ale przyglądając się składowi takich przypraw widać, że głównym składnikiem jest sól, następnie  są wymienione suszone warzywa, m.in. marchew, ziemniaki, cebula, seler, pasternak, por, pietruszka, czosnek itp. A później zaczynają się dodatki smaku i zapachu, glutaminian sodu, inozyniandisodowy, cukier, rybonukleotydydisodowe (E 635), czyli mieszanina soli disodowych kwasów inozylowego i guanozylowego. Jestem przekonana, że dla nas wystarczającą informacją jest fakt, że te dodatki to ZŁO.
Zdrowa domowa przyprawa, która też może być żółta
Podstawowym składnikiem vegety jest SÓL, więc proponuję użyć jednej z dwóch, o których mówi się, że są zdrowe.



Sól himalajska
Uważana za najzdrowszą, najczystszą i niezawierającą żadnych zanieczyszczeń środowiska. Wyczytałam, że zawiera ponad 80 różnych minerałów potrzebnych organizmowi do codziennego funkcjonowania. Poza pro zdrowotnymi właściwościami, które naukowo zostały udowodnione jest też wizualnie ciekawa, ze względu na różowy kolor.
Sól himalajska
Sól morska
Sól morska
Dość powszechna i znana, nie zawiera tylko chlorku sodu jak tradycyjna biała sól kuchenna. Nadmiar sodu to przyczyna nadciśnienia, dlatego najlepiej sprawdzać skład kupowanej soli. Morska zawiera około 30% sodu i podobnie jak himalajska ma dużą zawartość minerałów.
Warzywa Suszone Naturalne
Gotowa mieszanka warzyw, 100% naturalne, bez chemicznych dodatków. Skład mieszanki z Piątnicy: marchew, pasternak, pietruszka korzeń, cebula, seler, por, pietruszka nać.
Taką mieszankę proponuję tym, którzy nie maja daru kombinowania w kuchni i wolą zdać się na proporcje proponowane przez innych, w tym wypadku producenta. Idealny sposób na szybką „vegetę”, dodajecie tylko odpowiednią dla siebie ilość soli i przyprawa gotowa. Dla mniej wymagających nawet sól nie jest potrzebna, bo to bardzo aromatyczna mieszanka i samym zapachem wzbogaca potrawy
Warzywa suszone
Przyprawy jednoskładnikowe, czyli warzywa suszone do kupienia pojedynczo. Poniżej wykaz tych, które sprawdziłam. Choć lista mogłaby być dłuższa, ale wybrałam te, które najbardziej mi pasowały pod domową „vegetę”
Cebula suszona w płatkach Chrzan suszony w płatkach
Cebula suszona Chrzan suszony
Pomidory Suszone Igiełki Szczypiorek suszony
Pomidory suszone Szczypior suszony
Marchew suszona w płatkach Czosnek suszony w płatkach
Marchew suszona Czosnek suszony
Papryka zielona w płatkach Papryka czerwona w płatkach
Papryka zielona Papryka suszona
Oczywiście nie wszystko trzeba kupować w płatkach, można skorzystać z powszechnie dostępnych przypraw granulowanych lub w proszku. Ja pokusiłam się o płatki, żeby sprawdzić czy to bardziej aromatyczne i smaczne niż wersje proszkowane. I muszę przyznać, że jednak płatki lepiej są wyczuwalne jako odrębne składniki, co w przypadku przyprawy, która ma zastępować oryginał ma uzasadnienie.
Trawa cytrynowa nie jest spotykana jako składnik vegety, ale skoro już ją miałam, to też dodałam i całkiem fajnie pasuje, więc polecam. Natomiast moja ulubiona kurkuma, która służy mi zawsze do barwienia potraw to wskazówka jak zrobić żółtą domową „vegetę”.
I pamiętajcie o suszonych ziołach, które jak najbardziej do tej domowej wersji należy dodać. Skoro nie dajemy niezdrowych wzmacniaczy smaku i zapachu, to musimy zadbać o naturalne – lubczyk, tymianek, bazylia, oregano…
Trawa cytrynowa
Trudno mówić o przepisie na zdrową „Vegetę”, bo w skrócie mówiąc jest to zmieszanie dowolnych wyżej wymienionych składników w dowolnych proporcjach.
Vegeta domowa
Suszone warzywa są dość duże jak na coś, co ma być z definicji przyprawą, więc polecam je jednak rozdrobnić. Można do tego użyć blendera lub kielicha do koktajli. Podczas rozdrabniania na pewno wzmocnią się Wasze odczucia aromatu warzywnego, zupełnie odmiennego od tej żółtej przyprawy z chemicznymi dodatkami.
Proponuję, żebyście sami kombinowali w proporcjach i tworzyli własne przyprawy z suszonych warzyw. Bo przecież jedni lubią bardziej seler inni marchewkę. Sklep internetowy z produktami Piątnicy tutaj polecam, bo dla mnie to wygoda w postaci kuriera. A kto chce niech sam szuka w lokalnych marketach i dzieli się w komentarzu nowościami jakie znalazł na półkach