logo

logo

poniedziałek, 28 stycznia 2013

Śniadania, kolacje i inne lekkie posiłki


Moje podejście do śniadania, drugiego śniadania i kolacji, a także wszelkich posiłków w trakcie dnia, które nie są obiadem jest takie, że ma być zdrowo i w granicach przyzwoitości kalorycznej. Nie jestem zwolenniczką nakazywania, że na diecie na śniadanie tylko można płatki z mlekiem, a na drugie śniadanie tylko sałatki. Dlatego pomyślałam o takim spisie potraw, który pozwoli Wam podjąć szybką decyzję o tym, co za chwilę zjecie. Znajdują się tu najłatwiejsze i najszybsze w przygotowaniu potrawy, które można zrobić z najbardziej powszechnie dostępnych produktów. Są to potrawy często kilkuskładnikowe, żeby nie trzeba było się zastanawiać czy wszystko mamy, co jest w przepisie. Te bardziej złożone, wyszukane potrawy i dania znajdziecie w działach tematycznych, z których zachęcam korzystać, żebyście nie wpadli w dietetyczną monotonię.





niadaniakolacje i inne lekkie posiłki
Grupy posiłków

  • Wybrałam przykłady posiłków mleczno-owsiankowych i kanapek na różnym typie pieczywa.To posiłki, które najczęściej kojarzą się ze śniadaniem i kolacją.
  • Grupa potraw z jajek i białych serów - bo to taka podstawa nabiału w lodówce. Potrawy zarówno na ciepło jak i na zimno.
  • Wrzuciłam surówki, bo to niezłe zapychacze na szybko. Można zrobić miskę surówki i bez żadnych innych dodatków ją zjeść, w porcji większej niż obiadowa, a jednocześnie niskokalorycznie i zdrowo. Czasem jest to tak niskokaloryczne, że możecie robić podwójną porcję z przepisu.
  • Grupa sałatek obejmuje kilkuskładnikowe sałatki z powszechnie dostępnych warzyw, ale wymaga ugotowania kilku składników. Lekko wydłuża to czas przygotowania, ale są to naprawdę łatwe sałatki.
  • Na słodko, to grupa najłatwiejszych i najszybszych słodkości, które zaspokoją tych, co są "na głodzie" i potrzebują coś lekko słodkiego, ale niskokalorycznego.


Instrukcja obsługi

Nad zdjęciem moja sugestia, co do wielkości porcji na jeden lekki posiłek. Dobrałam ilości tak, żeby każdy posiłek mieścił się w przedziale 200-250kcal. Dokładna kaloryczność w konkretnym przepisie. Przy danej potrawie wpisuję ilość lub wielkość porcji zakładając, że posługujecie się podlinkowanym przepisem i robicie z proporcji takich jak tam podałam.


POSIŁKI NA MLEKU, OWSIANKI
PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM PŁATKI KUKURYDZIANE, OWSIANE I OTRĘBY Z MLEKIEM OWSIANKA NA WODZIE OWSIANKA NA MLEKU
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Płatki kukurydziane z mlekiem Płatki kukurydziane z mlekiem Owsianka na wodzie Owsianka na mleku
KANAPKI
KANAPKI Z PIECZYWA CHRUPKIEGO KANAPKI Z WAFLI RYŻOWYCH KANAPKI Z CHLEBA PEŁNOZIARNISTEGO KANAPKI Z BUŁKI PEŁNOZIARNISTEJ
4 kromki
(całość z przepisu)
3 kromki
(całość z przepisu)
2 kromki
(całość z przepisu)
1 bułka
(całość z przepisu)
Kanapki z pieczywa chrupkiego Kanapki z wafli ryżowych Kanapki z chleba pełnoziarnistego Kanapki z bułki pełnoziarnistej
POTRAWY Z JAJEK NA CIEPŁO
JAJKO SADZONE JAJECZNICA Z CEBULKĄ JAJECZNICA Z POMIDORAMI JAJECZNICA Z WĘDLINĄ DROBIOWĄ
1 porcja
(2 jajka - 120g)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Jajko sadzone Jajecznica z cebulką Jajecznica z pomidorami Jajecznica z wędliną drobiową
FRITTATA Z POREM I ZIELONYM GROSZKIEM FRITTATA PIECZARKOWA POR W JAJKU FRITTATA
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Frittata z porem i zielonym groszkiem Frittata pieczarkowa Por w jajku Frittata
SERKI WIEJSKIE I TWAROŻKI Z DODATKAMI
SEREK WIEJSKI Z PIECZARKAMI SEREK WIEJSKI Z TUŃCZYKIEM SEREK WIEJSKI Z JAJKIEM TWAROŻEK Z POMIDORAMI
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(1/2 z przepisu)
1 porcja
(1/2 z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Serek wiejski z pieczarkami Serek wiejski z tuńczykiem Serek wiejski z jajkiem Twarożek z pomidorami
SURÓWKI (z produktów surowych)
MARCHEWKA Z JABŁKIEM SURÓWKA Z SELERA I MARCHEWKI BIAŁA RZODKIEW Z JABŁKIEM BIAŁA RZODKIEW Z CUKINIĄ
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Marchewka z jabłkiem Surówka z selera i marchewki Biała rzodkiew z jabłkiem Biała rzodkiew z cukinią
BIAŁA RZODKIEW Z MARCHEWKĄ POMIDORY Z CEBULKĄ POMIDORY Z POREM SURÓWKA COLESLAW W WERSJI LIGHT
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Biała rzodkiew z marchewką Pomidory z cebulką Pomidory z porem Sałatka Coleslaw w wersji Light
KAPUSTA KISZONA MIZERIA Z MŁODEJ CUKINII SURÓWKA Z CUKINII W SOSIE PIETRUSZKOWYM MIZERIA Z KOPERKIEM
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
Kapusta kiszona Mizeria z młodej cukinii Surówka z cukinii w sosie pietruszkowym Mizeria z koperkiem
SAŁATKI (część produktów wymaga ugotowania)
ZIEMNIAKI W MARYNACIE ZIOŁOWO-
IMBIROWEJ
ZIEMNIACZKI W MARYNACIE MUSZTARDOWEJ SAŁATKA ZIEMNIACZANO
-FASOLOWA
SAŁATKA CZOSNKOWA ZIEMNIACZANO- MARCHEWKOWA
1 porcja
(1/2 z przepisu)
1 porcja
(1/2 z przepisu)
1 porcja
(1/3 z przepisu)
1 porcja
(1/2 z przepisu)
Ziemniaczki w marynacie ziołowo-imbirowej Ziemniaczki w marynacie musztardowej Sałatka ziemniaczano-fasolowa Sałatka czosnowa ziemniaczano-marchewkowa
SAŁATKA SELEROWA Z OGÓRKIEM KISZONYM SELER GOTOWANY Z JABŁKIEM POR Z JAJKIEM SAŁATKA KALAFIOROWA
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(1/2 z przepisu)
Sałatka selerowa z ogórkiem kiszonym Seler gotowany z jabłkiem Por z jajkiem Sałatka kalafiorowa
NA SŁODKO
ŁACIATY BUDYŃ MLECZNY NAPÓJ BANANOWY MUS MARCHEWKOWY DESER MARCHEWKOWO
-WANILIOWY
1 szklanka 1 szklanka 1 szklanka 1 szklanka
Łaciaty budyń Mleczny napój bananowy Mus marchewkowy Deser marchewkowo-waniliowy
PLACUSZEK
 BISZKOPTOWY
OMLET NA SŁODKO RACUCHY CYNAMONOWE Z JABŁKIEM RACUCHY NA MAŚLANCE
1 porcja
(całość z przepisu)
1 porcja
(całość z przepisu)
5 racuchów
(1/4 z przepisu)
8 racuchów
(1/3 z przepisu)
Placuszek biszkoptowy Omlet na słodko Racuchy cynamonowe z jabłkiem Racuchy na maślance

45 komentarzy:

  1. jestes nieoceniona:) pozdrawiam
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
  2. Extra

    Ostatnio jadłam smaczną surówkę poszatkowana drobno kapusta i starte świeże ogórki no i przyprawy. Pyszna !

    OdpowiedzUsuń
  3. Słuchajcie Ludziska! ( to autorki bloga nie dotyczy:)))Zróbmy coś dla Naszej Madzi!:)))
    Tyle osób tu zagląda ,korzysta , to wysyłajmy te sms-y dla niej do konkursu. Niech każdy kto może zaangażuje swoich znajomych , rodzinę, kolegów , koleżanki z pracy...itd.
    Magda tak duż dla nas przecież robi ,to chociaż tak możemy się jej odwdzięczyć. Niestety czas goni, a jej pozycja widzę spada w rankingu blogów. Szkoda. Nawet nie jest w pierwszej trójce. Przeciez jest nas dużo , to gdzie te głosy? Niektórzy wiem,że już wysłali sms, ale postarajmy się jej dopingować,wspomagać. Zasługuje na tą wygrana. Na razie prowadzi blog ,który wygrał w ubiegłym roku, a przecież naszej Królowej też nic brakuje. Więc ruszajmy do boju !! Jak to mówią w nas siła!! Czasu na prawdę niewiele.:)))))))))))))))Pozdrawiam wszystkich czytelników i trzymam kciuki za naszą Szefową.
    Beata :))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda jako rodzina (i to w ciazy, a nie na diecie) pewnie nie powinnam sie wypowiadac, ale mam podobne przemyslenia jak Beatis - skoro tylu ludzi tu zaglada, chwali i korzysta z przepisow - raz na rok mozna sie odwdzieczyc smsem :) hm? TWSM

      Usuń
    2. Dzięki za mobilizowanie narodu :)

      Usuń
  4. Madziu jesteś Wielka!!!
    Nowy dział jest wspaniały i jak zwykle rewelacyjnie opracowany!!!
    Kocham Cię za dział "na słodko" :DDDD - wspaniałości!!!
    Mój SMS oczywiście został wysłany jak już obiecałam w mailu.
    Ludzie tak niewiele czasu zostało - pomóżmy Madzi!!!
    Każdy kto tutaj wchodzi - zachwyca się, chwali, korzysta z przepisów więc jak pisała beatis - odwdzięczmy się chociaż w tak drobny sposób jakim jest wysłanie smska ;)

    Pozdrawiam Ania N.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj Magdo:)
    zagladam od jakiegos czasu na Twojego bloga..... REWELACJA !!! tego mi ...i mezowi bylo potrzeba , takich wlasnie gotowców , cos wspanialego wiedziec co sie zje :):) Super gratuluje i sms'a wysylam:)

    Pati

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowne przepisy, cieszę się, że przypadkiem odnalazłam Twojego wspaniałego bloga. Będę stałym gościem :)Jestem na diecie, a w zasadzie zmieniłam nawyki żywieniowe. Schudłam 30 kg, ale jeszcze sporo przede mną. Chyba przez monotonię w posiłkach i długie zimowe wieczory, zaczęłam podjadać. Szczególnie wieczorami. Mam nadzieję, że dzięki Twoim fajnym przepisom uda mi się tracić kolejne kilogramy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 30kg to fantastyczny wynik! Gratulacje. Podjadanie jest najgorsze, sama zaczynam z tym walczyć, szczególnie zimą.

      Usuń
  7. Dzięki informacji o konkursie na blog kulinarny odkryłam TO, z powodu którego piątą godzinę siedzę przy kompie z coraz większymi wypiekami na twarzy. Czy dam radę aż tak zmienić nawyki żywieniowe nawet nie moje, ale mego męża, wielbiciela golonek, boczku, bigosu, żeberek w piwie itd.? W każdym razie podejmę próbe, bo wydaje mi się, że z takim blogiem jest to może nie łatwe, lecz na pewno możlowe. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj, może się uda. Jak nie to olej męża, powiedz jak niektóre panie tutaj: ja jem to, a jak Ci nie pasuje sam sobie gotuj - zaręczam, będzie jadł to, nie stanie do garów. Chyba, że to jakiś wyjątek, ale większość się podporządkowuje :P

      Usuń
    2. Wczoraj pięć godzin, dzisiaj kolejne pięć godzin nad Twoim blogiem.Prasowanie leży, ryba po grecku do odgrzania na obiad( ryba jeszcze moja z warzywami usmażonymi na oliwie).Ale..czy kupujesz jogurty naturalne typu light?, czy słodkie jogurty owocowe nie są zbyt kaloryczne?przymierzam się do zrobienia własnego z mleka zakwaszonego biojogurtem, może masz tu jakieś praktyczne wskazówki?Wiem, Ze w necie jest wszystko, ale traktuję Twój blog jako encyklopedię żywienia iczuję przez skórę, że to dla mnie propozycje.Nie będę liczyc tak restrykcyjnie kalorii, ale jeśli zastosuję Twoje przepisy, to niska kaloryczność jest jakby z automatu.Jutro więc zakupy i do dzieła:))A jak schudnę choćby 3 kg (powinnam7)to będę siędo Ciebie modlić!!!!!!

      Usuń
    3. Modlić :) Dobra jesteś :)

      Light nie kupuje, normalne kupuje, po prostu jogurty naturalne. Owocowe też czasem kupię, ale już nie tak często jak kiedyś. Mleko 2% lub 1,5% zależy od producenta, który mi wpadnie w ręce. 0,5% i 0% nie kupuje, nie smakuje mi. Migdały i żurawina, to nie jest zbrodnia. Ale nadmiar i brak kontroli, może być przyczyną niepowodzeń diety i wtedy nie będziesz się do mnie modlić :) Proponowałabym raczej sporadycznie niż codziennie.

      Usuń
  8. aha, jeszcze jedno czy mleko odtłuszczone czy raczej tłuste(bo wtedy rozpuszczają się łatwiej witaminy),a do płatków migdały i żurawina suszona to dopuszczalne czy zbrodnia?Dzięki kochaniutka i już mnie nie ma:)

    OdpowiedzUsuń
  9. jak wchodze na strone to momentalnie robie sie glodna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dobrze :P Kusicielka ze mnie :)

      Usuń
    2. Witam, zupełnie przypadkiem tydzień temu trafiłam na Twojego bloga i razem z mężem jestesmy zachwyceni. Kilka przpisow zdążyłam już wypróbowac i na prawde sa rewelacyjne. Mam nadzieje że moja fascynacja Twoimi przepisami przetrwa długie lata

      Usuń
    3. To masz sporo do nadrobienia! Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. ten blog jest całkowicie F A N T A S T Y C Z N Y. Znalazłam tu motywację i chęci do pichcenia zdrowo i smacznie. Dziekuję Madziu za to co robisz :)

    OdpowiedzUsuń
  11. uwielbiam musli i płatki owsiane ale ze względu na rzs nie mogę owsa, bo gluten i nie mogę kukurydzy... szukam nowego wydania domowego musli...jeszcze tyle komentarzy na raz nikomu nie napisałam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. hej Madziu polecam ta stronke http://www.ilewazy.pl/produkty/page/1/s/date/k/desc/ tam mozna dziewczyny lukac ile co wazy bardzo ladnie opisane

    OdpowiedzUsuń
  13. jestem teraz na dietce ktos podrzucil mi link do twojej strony od tamtej pory nie mam juz klopotow z posilkami Dziekuje ci bardzo :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam trochę problem z ustaleniem czasowo tych 6 posiłów. Pierwszy posiłek jem o 7:30-8:00, staram się jeść co 2,5 godz. nie wiem czy dobrze robię jedząc tak co do zegarka?. W ten sposób 5 posiłek jem już o 17:30-18:00, a na szósty nie mam już smaku. Zastanawiam się czy oby nie za późno na taki 5 posiłek bo to obiad dość syty?. Może powinnam zrezygnować np z zupy jako 4 posiłku i wtedy przesunęło by mi się wszystko i na wieczór jadłabym lekką kolację, a nie obiad - 5 posiłek. Prosze o radę

      Usuń
    2. Dla jednego 18:00 to późno, dla drugiego początek popołudnia. Lepsze zrezygnowanie z zupy i lekka kolacja moim zdaniem.

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za doradę:)

      Usuń
  14. Znalazłam Twój blog szukając inspiracji do niedzielnej kolacji ale już wiem, że zostanę na dłużej. Fantastyczna motywacja do pichcenia i jedzenia zbilansowanych 5 posiłków, a nie zapychania się śmieciowym jedzeniem.

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie niedawno zaczęłam dietę i w poszukiwaniu dietetycznych dań przypadkiem trafiłam na twój blog, ooojjj i jak się z tego cieszę:)) świetne przypisy, z chęcią wypróbuję;)) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja mam Magdo do Ciebie pytanie, może mi pomożesz :) Robiąc na obiad warzywa wymieszane np. z ryżem albo kaszą co mogę dodać żeby to nie było takie ,,suche''. Czy istnieje coś takiego jak niskokaloryczny sos do warzyw ?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, cały dział jest z sosami i dressingami.

      Usuń
  17. Wracam, a przynajmniej próbuję, poświątecznie do wcześniej ustalonego jadłospisu choć chudnąć już nie muszę, a nawet nie powinnam. Co raz częściej muszę uspokajać znajomych i sąsiadów, którzy nie widzieli mnie przez jakiś czas, a nawet ekspedientek w sklepie, że nie jestem chora i że efekt obecny był zamierzony :-)
    Jutro mam wolne więc więcej czasu na śniadanko więc sprawdzam co mogłabym sobie przygotować... Puszyste racuchy mnie kuszą (drożdże ze świątecznych wypieków zostały) ale słodyczy pochłonęłam tak dużo w ciągu 3 ostatnich dni, że boje się iż wrócę do starych nawyków :( Kilka miesięcy temu odkryłam gdzieś kaszę mannę na mleku i wodzie z tartym jabłkiem i cynamonem. Kalorii ma to nieco więcej niż 250 ale jutro na pewno ogólnie zjem mniej więc chyba się skuszę, żeby skończyć mleko zanim się zepsuje :p Przy okazji zauważyłam, że na tym blogu nie ma śniadań z użyciem kaszy ani manny ani jaglanej... Nie lubicie czy to zbyt duża ilość kalorii???
    Tu jest link do tej przepysznej manny: http://dietetycznie-w-kuchni.blogspot.com/2012/01/kasza-manna-z-jabkiem.html#comment-form

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak to dobrze że trafiłam na twojego bloga :) razem z meżem zmieniliśmy swoje dotychczasowe nawyki i dzieki temu ja już schudłam 7kg a mój mąż 4,5kg. Bardzo Ci dziekuje bo prowadzienie takiego bloga napewno dużo czasu zajmuje.
    Pozdrawiam Agata

    OdpowiedzUsuń
  19. Super porady i super przepisy. Skorzystam napewno.
    Pozdrawiam Emka

    OdpowiedzUsuń
  20. super blog :) jestem pod wielkim wrazeniem , zagladam tutaj codziennie , dziekuje :)

    OdpowiedzUsuń
  21. super przepisy i mnóstwo wykonanej pracy ,będę tutaj zaglądać :)pozdrawiam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  22. Znalazłam Twój blog szukając inspiracji do niedzielnej kolacji ale już wiem, że zostanę na dłużej. Fantastyczne przepisy pisane przystępnie i domowym sposobem!

    OdpowiedzUsuń