logo

logo

poniedziałek, 13 sierpnia 2012

Ciasto korzenne z musem gruszkowym





Składniki:
3 jajka (180g)
1 łyżka mąki pełnoziarnistej pszennej (20g)
1 paczka cukru waniliowego (15g)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1-2 łyżki przyprawy korzennej do piernika
1 łyżeczka cynamonu
4 dojrzałe gruszki (500g)
woda (150ml)
żelatyna (15g)


Przygotowanie:
Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na sztywną pianę, wsypujemy cukier i ciągle miksując dodajemy żółtka. Następnie dodajemy mąkę pełnoziarnistą wymieszaną z proszkiem do pieczenia, ok. 1-2 łyżek przyprawy korzennej do piernika i delikatnie mieszamy łyżka. Blaszkę o wymiarach 40x45cm wykładamy papierem do pieczenia i wylewamy na nią masę jajeczną na grubość ok. 0,5-1cm. Pieczemy w temperaturze 180st. ok. 10 minut. Gotowy biszkopt kroimy wzdłuż na 3 równe części, każdy o wymiarach 1/3 blaszki. Całe ciasto będzie ostatecznie wymiarów 40x15cm.

Gruszki kroimy na cząstki, usuwamy gniazda nasienne i gotujemy do miękkości. Po wystudzeniu miksujemy blenderem na gładką masę. Dodajemy cynamon.

W 100ml gorącej wody rozpuszczamy żelatynę i wmiksowujemy ją do musu owocowego, odstawiamy w chłodne miejsce, żeby nam lekko stężało. Jeśli owoce były mało słodkie można je trochę dosłodzić, ale zazwyczaj dojrzałe gruszki są na tyle słodkie, że nie powinno być takiej potrzeby.

Przekładamy ciasto: biszkopt – pół musu gruszkowego – biszkopt – pół musu gruszkowego – biszkopt. Po przełożeniu ciasto wstawiamy na 2 godziny do lodówki.

Z podanych proporcji wychodzi 12 porcji.





Wartość energetyczna całego ciasta korzennego – 680kcal

Wartość energetyczna 1 porcji – 55kcal


38 komentarzy:

  1. Cudowny pomysł, a na dodatek dietetyczny :-)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedno z bardziej dietetycznych ciast jakie upiekłam :)

      Usuń
  2. Ten mus gruszkowy bardzo mnie zaintrygował :) To ciasto z pewnością musiało być przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było, z naciskiem na słowo było, bo mój synek to ma taki spust, że ze 4 kawałki pod rzad zjadł!

      Usuń
  3. Jak smakowicie wygląda;) maniam- mniam szkoda że ja słodyczy nie jem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a to prawie jak nie słodycz, kawałek wielkości standardowej szarlotki, która ma 300kcal, a to ciasto tylko 55kcal. Wielkość taka sama :)

      Usuń
  4. Mus gruszkowy.. oj
    pozdrawiam i zapraszam do siebie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda obłędnie :) Czy zamiast gruszek można użyć jabłek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, tylko wtedy nie będzie to już ciasto z musem gruszkowym.

      Usuń
  6. jakie fantastyczne ciacho!!!!! aż się pośliniłam z zachwytu:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasto korzenne. Mus gruszkowy. Warswy. No odpadłam, nie dość że rasowo wygląda to pewnie smakuje obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo apetyczny i bardzo smaczny wygląd - aż chce się je schrupać :)
    Nie jadłem jeszcze takiej pysznoty - muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  9. 1-2 łyżki przyprawy korzennej czy chodziło o łyżeczki ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy jak kto lubi. Ja daję sporo, więc łyżki, ale nic nie szkodzi dać mniej czy więcej, najlepiej do smaku :)

      Usuń
  10. Zrobiłam dzisiaj to ciasto, tyle że zamieniłam gruszki na jabłka. I niestety coś mi nie wyszło... Biszkopt w ogóle nie urósł. Ledwo dałam radę przeciąć go na pół. Jabłek dałam o wiele więcej niż 500 g, ale pomimo tego musu było za mało. Dodam tylko, że blaszkę mam mniejszą niż te 45x40 cm. Ciasto jest jakieś takie liche. Ale w smaku na szczęście dobre.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra, biorę to na siebie, nie wyraziłam się jasno. Nie kroimy tego jak biszkopt na tort. Ten biszkopt na tak dużej blaszce z 3 jajek jest ok 0,5cm gruby. Ja tu miałam na myśli nie przekrojenie ciastna na 3 plastry a pokrojenie na 3 w miarę równe kawałki. Wtedy musu starczy, bo całe ciacho ma wymiar 1/3 dużej blaszki.

      Usuń
  11. Myślę,że tu nie chodzi o przecięcie ciasta wzdłuż, lecz w poprzek i te 3 małe kawałki przekładamy. Tak pomyslałm jak zobaczyłam składniki. Przynajmniej mi by nie urosło ciasto z 3jajek które dałoby sie podzielic na 3 czesci. Moze sie myle, akurat pieczenie nie jest moja najlepsza strona. R

    OdpowiedzUsuń
  12. A to bardzo możliwe. Powiem szczerze, że nawet o tym nie pomyślałam, gdyż w domu zawsze biszkopt przekrawa się wzdłuż, dlatego automatycznie tak zrobiłam. W tym wypadku ciasto byłoby niewielkie, więc pewnie 500 g jabłek by wystarczyło. Ale tak przynajmniej mam większą ilość :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Przyłaczam się do poprzedniczek, bo ja zrobiłam z podwójnej porcji,czyli z 6 jajek , a nie z 3 (takie łakomstwo:))))))),ale i tak mi nie chciało wyrosnąć. :(((. Coś chyba robiłam nie tak. Ledwo na 2 cieniuśkie placki przekroiłam. Czy te wymiary blaszki na ciasto są w porządku Madziu, czy coś nie tak robimy?
    No niby żadna filozofia, bo jajka i mąka, ale coś nie wychodzi.Buuu:(((.
    Pozdrawiam-Beata S.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to już wyżej wyjaśniłam, muszę wyrażać się precyzyjniej :)

      Usuń
    2. No,teraz to jest jasne.:)))A ja ciućma kroiłam jak na tort.. Tak , Madziu, koniecznie wyrażaj swoje myśli precyzyjnie, bo widzisz jakie wpadki potem zaliczamy.:)))))))))
      Teraz pokroimy wzdłuz paski ,a nie w poprzek.
      ale zainteresowanie ogólnie ciachem wielkie. Nie wspomę już o tym serniczku wyżej ,wygląda suuuupeeerowo!!!Pewnie pyszniutki.
      I Ty mówisz Madziu,że kiedyś kucharka nie byłaś wielką? Nie widać. Dla mnie bomba.!!:))Jesteś WIELKA. Chylę czoła.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. No to będę pisać już bardzo precyzyjnie. Po prostu czasem się zastanawiam czy takie pisanie zbyt szczegółowe nie urazi kogoś. Ale teraz już wiem, że pomoże :)

      Usuń
  14. a ja zrobiłam z budyniem krówkowym na chudzutkim mleczku ze słodzikiem ;d pychota :D ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krówkowy budyń? Taki toffi? Muszę go znaleźć! Ale taki normalny budyń do zrobienia na mleku?

      Usuń
    2. tak taki najzwyklejszy o smaku krówek mmmmmmm, z delecty o ile się nie mylę :) taka imitacja zakazanej masy krówkowej :PP

      Usuń
    3. Musze poszukać, już sobie zapisałam na listę zakupów.

      Usuń
  15. takie małe pytanie...czy gruszki gotujemy obrane czy ze skorka a dopiero potem obieramy?

    OdpowiedzUsuń
  16. Ostatnio z koleżanką robiłyśmy to ciasto. Niestety nie możemy pochwalić przepisu. Mimo dokładnie odmierzonych proporcji oraz postępowania zgodnie z przepisem, cisto nie spełniło w ogóle naszych oczekiwać. Placek okazał się zbyt cienki, a po 10 min był już spalony. No cóż, postanowiłyśmy zrobić biszkopt jeszcze raz z myślą, że wina leżała po naszej stronie, ale niestety, tak nie było. Mus, ku naszemu zdziwieniu nie stężał. Tak, więc to co widać tu na zdjęciu zupełnie nie oddaje rzeczywistości. Z czystym sumieniem, nie polecamy nikomu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety miałam to samo... mus totalnie nie stężał, musiałam kombinować dodatkowo z galaretkami cytrynowymi, a biszkopt twardy jak kamień, przykleił się nawet do papieru do pieczenia. To co się z tego poskładało było całkiem smaczne, ale na pewno nie wyglądało tak jak na zdjęciu. Pozdrawiam

      Usuń
  17. No cóż, mnie nie wyszło :( W smaku dobre, ale wyglądało naprawdę okropnie :) Drugi raz robię taki przekładany placek i chyba nie mam do tego ręki. Nie chcę mówić, ile wysokości miało to ciasto - biszkopt pokroiłam dobrze, problem był z musem. Użyłam specjalnej żelatyny do deserów zamiast zwykłej spożywczej i może w tym tkwi problem. Nie związał się ten mus i po nałożeniu po prostu wsiąkł w ciasto, na koniec wszystko podeszło wodą. Taka ze mnie kuchara :) Dziwi mnie mimo wszystko, dlaczego ten mus na zdjęciu ma taki ładny kolor - po dodaniu cynamonu nabiera przecież brązowej barwy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się da odrobinę cynamonu, to aż tak nie zmienia koloru.

      Usuń
  18. A ja robiłam w ten weekend i był pyszny i dlatego na życzenie rodzinki w sobotę robię powtórkę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dopiero teraz odkryłam ten przepis. Na pewno wypróbuję bo to "masa" w sam raz dla mnie (nie lubię mas z masłem) Z gruszkami jeszcze nie jadłam... A jak mało kalorii w tym ciastku?! Pewnie zjadłabym tyle ile syn Magdy :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. No i upiekłam! Nie wyszło tak pięknie i równo jak u Magdy ale całkiem smaczne tyle, że dosłodziłam słodzikiem mus bo ciasto prawie niesłodkie więc choć środek chciałam słodki :-) Dodałam jeszcze trochę kandyzowanej skórki pomarańczowej co to ze świąt mi jeszcze została.
    Ciasto wyszło mi bardzo niziutkie i jeszcze przykleiło się jakoś tak do papieru. Zrywałam wiec ten papier razem z płatem ciasta. Wysokość gotowego ciasta razem z musem nie przekracza u mnie 2,5 cm. Takie niskie ma być?

    OdpowiedzUsuń
  21. Upiekłam i wyszło cudne z wyglądu i smaku. Masę jajeczną z cukrem waniliowym miksowałam dość długo aż konsystencja była mocno kremowa. Suche składniki wsypałam na końcu, już bez miksowania, wymieszałam widelcem i wyłożyłam na papier. Super pachniało, bez problemu odeszło od papieru. Zjadam sobie solidną porcję na 2 śniadanie popijając kawą. Tak to ja mogę chudnąć! Mam już prawie 10 kg za sobą, zostało jeszcze 15.
    Dziękuję Magdo za Twoje przepisy! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń