logo

logo

czwartek, 2 sierpnia 2012

Sałatka z zielonych pomidorów

 
 
Składniki:
zielone pomidory (2kg)
cebula (1kg)
przyprawy (pieprz czarny mielony)

Zalewa:
1 szklanka octu (0,25l)
4 szklanki wody (1l)
1 szklanka cukru (200g)
2 łyżki soli

 
 
 
 
Przygotowanie:
Pomidory kroimy w plasterki, cebulę w półplasterki. Wszystko wrzucamy do dużej miski, przyprawiamy i mieszamy. Tak przyprawione pomidory z cebulą układamy dość ciasno w słoikach.

Przygotowujemy zalewę: do dużego garnka wlewamy wodę, ocet, wsypujemy cukier i sól i gotujemy ciągle mieszając łyżką. Doprowadzamy do wrzenia i taką bardzo gorącą zalewą wypełniamy słoiki z pomidorami. Zostawiamy na 2 godziny, otwarte.

Słoiki zakręcamy i pasteryzujemy w garnku, zalane wodą do 2/3 wysokości przez 20 minut od zagotowania się wody. 
 


Wskazówki i ciekawostki:

Pomidory zielone same w sobie, takie prosto z krzaka nie mają smaku pomidora. Do tej sałatki muszą być niedojrzałe i twarde. Zbyt miękkie, albo lekko dojrzewające będą już tworzyły całkiem inną sałatkę.

Gotowa sałatka jest pyszna, zalewa jakby wydobywa z pomidorów ich smak, którego wcześniej nie było czuć i ten zapach…

Pomidory kroimy na pasterki. Podpowiadam z doświadczenia, że lepiej kroić je od czubka, wtedy po pierwsze tworzą ładny wzorek, po drugie środki z pestkami nie wypadają. Ogólnie wydaje mi się to bardziej estetyczne.

 

14 komentarzy:

  1. Uwielbiam zielone pomidory! Twoja sałatka bardzo mi się podoba!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadłam ją kiedyś u teściowej, ale w tym roku pierwszy raz sama robiłam. Jeden słoiczek otworzyłam, żeby zobaczyć czy Wam tu kitu nie sprzedaje :)

      Usuń
  2. To prawda zielone pomidory w słoiku sa super. Tak mi sie przypomniła ładny film pt."Smazone zielone pomidory" Renata

    OdpowiedzUsuń
  3. Sałatkę z zielonych pomidorów można urozmaicić :) Moja babcia dodawała jeszcze ogórki gruntowe i kapuste białą :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za ten przepis.Wczoraj zrobiłam, ale do tych proporcji, mnie wyszło zalewy dwa razy więcej. Pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo ja to nigdy nie patrzę na to ile zalewy do jakiej ilości warzyw do słoika. To są proporcje, a ile razy to powiększyć to każdy już sam. Przecież nikt nie będzie równo ważył 2kg pomidorów ani też nie wszyscy użyją takich samych słoików :) Ale super, że zrobiłaś, ja mam kilka słoików i czekają na srogą zimę!

      Usuń
  5. Bardzo pięknie, szukam właśnie przepisu na sałatkę z zielonych pomidorów ale zalewa z octu to chyba nie smak zdrowia ? Czy może być użyty ocet jabłkowy ? Wpisy są stare ale może jednak ktoś przeczyta ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość sałatek słoikowych robię ze zwykłym octem. Nam nie szkodzi, ale znam osoby, co nie mogą jeść za dużo octowych potraw, bo mają problemy żołądkowe później. No wszystkiego przeskoczyć się nie da, a ocet jabłkowy - pewnie sprawdzi się, tylko jego cena... W zeszłym sezonie zrobiłam ponad 350 słoików z sałatkami, to by mi bardzo budżet nadszarpnęło :)

      Usuń
  6. Mam problemy z poziomem cukru, czy można go pominąć w tej sałatce?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ocet jabłkowy proponuje zrobić samemu - jest tyle przepisów w necie - mozna skorzystać. Zaczał się juz sezon na jabłka więc do dzieła - ja robie od lat i jakoś wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja raz próbowałam ale chyba miałam złe jabłka.Ja mam przepis według Stefanii Korżawskiej

      Usuń
  8. zielone pomidory zawieraja trucizne ”Solamina” czytaj na ”wikipedia” wobec tego mam pytanie kiedy pozbywamy sie jej robiac salatke z niedojrzalych zielonych pomidorow. Wiem ze jest gatunek pomidorow sa zielone gdy nadaja sie do jedzenia czy to ote chodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze robię z niedojrzałych, nigdy nic mi nie bylo, w sumie się nie zastanawiałam nad tym. Wiedziałam tylko o tym, że to jest w ziemniakach. Od dziecka podjadałam wujkowi zielone pomidory...

      Usuń