logo

logo

środa, 30 stycznia 2013

Bułki pszenne na maślance



 
Składniki:
drożdże (15g)
maślanka (100ml)
mleko (50ml)
1 łyżeczka cukru (10g)
1 jajko (60g)
mąka pszenna (300g)
masło (20g)
1 łyżeczka soli
jajko do posmarowania (opcjonalnie)




Przygotowanie:
Do miski wlewamy maślankę, lekko podgrzane mleko, cukier i drożdże. Wszystko mieszamy aż do rozpuszczenia składników. Dodajemy jajko, mąkę, sól i wszystko dokładnie wyrabiamy. Ciasto powinno nam odchodzić od ręki, jeśli nie to podsypujemy lekko mąką. Zostawiamy pod ściereczką do wyrośnięcia na około godzinę. Po tym czasie wykładamy ciasto na blat, wałkujemy na prostokąt ok. 50cm długi i 20cm szeroki. Cały placek smarujemy roztopionym masłem i składamy wzdłuż dłuższego boku, czyli górną część ciasta (1/3 szerokości) nakładamy na środek, a na to dolną część. Po takim złożeniu mamy długi trzywarstwowy pasek, który tniemy na 10 równych części. Nasze prostokątne bułeczki układamy na blaszce, na papierze do pieczenia w sporych odległościach, bo pięknie rosną. Zostawiamy pod ściereczką do wyrośnięcia na ok. 45 minut. Przed pieczeniem smarujemy jajkiem i posypujemy przyprawami lub dowolnym dodatkiem (np. siemię lniane). Pieczemy w temperaturze 200st. ok. 20 minut, aż będą rumiane. Z podanych proporcji wychodzi 10szt.




Wartość energetyczna całego ciasta na bułki pszenne na maślance– 1500kcal

Wartość energetyczna 1 bułki pszennej na maślance – 150kcal 

16 komentarzy:

  1. zrobię te bułeczki jeszcze dzisiaj tylko zastanawiam się czy te 15 g drożdży to chodzi o suche drożdże czy takie w kostce (np. babuni) ? dziękuję z góry za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
  2. aha i jeszcze jedno pytanie: czy zamiast maślanki może być kefir ?

    OdpowiedzUsuń
  3. odważę się odpowiedzieć za Magdalenę - na tę ilość mąki raczej chodzi o świeże drożdże, te instant są proporcjonalnie bardziej stężone, więc byłoby ich stanowczo za dużo.

    OdpowiedzUsuń
  4. bałwanie jako że wcześniejsze podziękowania były skierowane do Magdaleny zmuszona jestem podziękować jeszcze raz tym razem Tobie :) więc dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ma sprawy. Zrobiłam je dzisiaj i potwierdzam swoją wersję :) Dobre są i ślicznie pachną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Potwierdzam, że używam drożdży Babuni :) I nie wiem jak z kefirem, bo pierwszy raz robiłam bułki na maślance :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jako ze gotuje tylko dla jednej osoby to mam pytanie: czy mozna je zamrozic?

    OdpowiedzUsuń
  8. a ja mam takie: czy do tycz bułek nie robi się zaczynu, który rośnie tak jak przy cieście drożdzowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tych nie robiłam i wyrosły piękne. Czasem się zastanawiam jaki jest cel zaczynu. Mam taki wieloletni przepis na ciasto na bułeczki drożdżowe i czasem jak mi się spieszy, to nie czekam z tym zaczynem. Moim zdaniem - nie widzę kompletnie żadnej różnicy. Ale i tak zaczyn robię, głównie dlatego, żeby mieć pewność, że drożdże dobre i rosną.

      Usuń
  9. A ja zrobiłam dzisiaj,tak cichaczem,jako niespodziankę dla domowników (nie miałam maślanki, wlałam kefir i wszystko ok). Niestety wyszły tak pyszne, że trudno im się oprzeć i zjeść tylko jedną, cieplutką...pachnącą...Dzięki za przepis :) Tola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, dobrze wiedzieć, że kefir działa :)

      Usuń