logo

logo

wtorek, 23 grudnia 2014

Sernik makowy

Odwieczny dylemat, czy zrobić blachę sernika czy blachę makowca, bo dwie to za dużo… Więc poszukałam i znalazłam tutaj idealne rozwiązanie. Nie dość, że pięknie wygląda, to przepis naprawdę dietetyczny. Zmodyfikowałam tylko delikatnie. Mój wzór zdecydowanie inny, ale najważniejsze, że sernik smaczny.



Składniki na masę makową:
2 jajka (120g)
mąka pszenna (50g)
cukier puder (15g)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
mak suchy zmielony (100g)
mleko (100ml)
migdały (20g)
rodzynki (50g)
kandyzowana skórka pomarańczowa (20g)
miód (25g)

Składniki na masę serową:
3 jajka (180g)
cukier (75g)
½ budyniu waniliowego bez cukru (20g)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
ser biały zmielony (400g)


olej (5ml)

bułka tarta do tortownicy


Przygotowanie:
Przygotowujemy masę makową. Suchy mak zmielony wrzucamy do garnka i zalewamy mlekiem. Gotujemy na małym ogniu, aż mak wchłonie całe mleko. Migdały zalewamy wrzątkiem, obieramy ze skórki i drobno siekamy. Rodzynki zalewamy wrzątkiem, czekamy 10 minut, następnie odsączamy. Do maku dodajemy posiekane migdały, rodzynki, skórkę pomarańczową i miód. Wszystko dokładnie mieszamy. 

Do miski wrzucamy białka dwóch jajek, ubijamy na sztywną pianę. Cały czas miksując dodajemy cukier, żółtka i mąkę z proszkiem do pieczenia. Następnie małymi porcjami dodajemy masę makową i delikatnie mieszamy łyżką z ubitymi jajkami.

W drugiej misce umieszczamy białka z trzech jajek, ubijamy na sztywną pianę. Cały czas miksując dodajemy cukier, żółtka i suchy budyń z proszkiem do pieczenia. Następnie przełączmy mikser na najniższe obroty i dodajemy małymi porcjami zmielony biały ser.



Ja użyłam sera dość chudego (choć dowiedziałam się o tym dopiero jak sprawdzałam kalorie do wyliczeń już po upieczeniu). Kupiłam ser mielony na sernik Vitello z Biedronki (Mlekovita) o kaloryczności 113kcal/100g.


Przygotowujemy tortownicę o średnicy 20cm, smarujemy olejem i wysypujemy bułką tartą. Następnie na przemian lejemy po 2-3 łyżki masy na sam środek tortownicy. Ciasto samo rozlewa się na boki i układa wzór. W moim przypadku zdecydowanie masa makowa ułożyła się na dole z lekkimi prześwitami ku górze. Pieczemy w temperaturze 180st. około 1h10minut. Po upieczeniu wyłączamy piekarnik i zostawiamy sernik w środku aż do wystygnięcia. Kroimy i podajemy po schłodzeniu w lodówce. Z podanych proporcji wychodzi 16 porcji.




Wartość energetyczna całego sernika makowego – 2500kcal


Wartość energetyczna 1 porcji (1/16 sernika) – 155kcal