logo

logo

poniedziałek, 31 października 2011

Pizza


Wskazówki dietetyczne

Tradycyjną pizzę robi się z białej mąki, zawiera ona dużo wysokokalorycznych składników takich jak np. żółty ser, szynka, salami. Ja wypróbowałam sposób na taką pizzę, która jest zdrowa, smaczna i niskokaloryczna. Główna zmiany to zamiast mąki zmielone otręby, ser żółty zastąpiłam serkiem wiejskim, który po upieczeniu się topi i smakuje całkiem nieźle a wszelkie wędliny zastąpiłam grillowaną piersią z kurczaka. Dodaję dużo dodatków warzywnych i zrezygnowałam z ciężkich sosów majonezowych. Oczywiście w smaku to całkiem inna pizza niż tradycyjna, ale ja to danie pozwoliłam sobie nazwać pizzą – zdrową i dietetyczną. Dodatki według uznania, ja podałam tylko przykład, na podstawie którego obliczyłam wartość energetyczną jednej pizzy.





Składniki na spód:
1 paczka otrębów pszennych (150g)
1 łyżka mąki ziemniaczanej (20g)
1 jajko (60g)
mleko (100ml)
drożdże (20g)
1 łyżeczka cukru (5g)
przyprawy (sól)





Przygotowanie:
Mleko lekko podgrzewamy, wrzucamy drożdże i cukier, mieszamy i zostawiamy pod ściereczką do wyrośnięcia. Otręby mielimy na mąkę. Jajko ubijamy, dodajemy wyrośnięty zaczyn, miksujemy mąkę z otrębami i przyprawiamy. 
Na papierze do pieczenia zwilżoną dłonią rozkładamy cienko ciasto na wysokość ok. 3mm, pieczemy w temperaturze 180st. ok. 10 minut. Podpieczony spód smarujemy łyżeczką keczupu lub sosu z przecieru pomidorowego (łyżeczka przecieru rozrobiona z łyżeczką wody z przyprawami). Na to układamy wybrane dodatki i pieczemy pizzę kolejne 15-20 minut, aż się przyrumieni. Z podanych proporcji wychodzą 3 pizze o średnicy 25cm.



Wartość energetyczna całego ciasta - 655kcal



Przykładowe dodatki na 1 porcję (230kcal):
½ piersi z kurczaka (100g)
1 mała cebula (50g)
pieczarki (100g)
½ papryki (50g)
1 ogórek konserwowy (50g)
brokuł (50g)
½ pomidora (75g)
2 łyżki serka wiejskiego (50g)




Wartość energetyczna pizzy o średnicy 25cm – 450kcal

Wartość energetyczna tradycyjnej pizzy z szynką i żółtym serem o średnicy 25cm – 1200kcal



14 komentarzy:

  1. nie podeszła mi :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny rzepis:) Polecam spróbowac otręby owsiane, chyba trochę lepsze w smaku, ja wykorzystuję np do chlebka otrebowego ( który absolutnie nie wychodzi kiedy zrobię go z otrębów pszennych)

    OdpowiedzUsuń
  3. Otręby to w sumie wymiennie, które kto woli, tak wpisałam, bo wtedy takich użyłam i do nich kalorie liczyłam. A chlebek otrębowy chodzi mi po głowie, nigdy nie robiłam.

    OdpowiedzUsuń
  4. To właściwie taki zamiennik chleba:) bardziej przypomina tortille, ale można zrobić pyszne zwijańce np z warzywami. Ja przepis znalazłam na forum o diecie ducana. I właśnie wychodził tylko z otrębów owsianych.

    OdpowiedzUsuń
  5. ja mam małe pytanko, chcę zrobić pizze z pani przepisu , tylko nie rozumiem dlaczego drugi raz wyciągamy pizze i nakładamy produkty i znów do piekarnika ?
    Można zrobić żeby od razu wszystko ułożyć na surowym cieście i wtedy dać do piekarnika na no 50 40 minut ?
    Proszę o odp i pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie moje doświadczenia, że ten otrębowy spód najpierw upiec, a potem dodatki. Jak robiłam wszystko razem, to soki z warzyw i pomidorów namoczyły spód zanim się spiekł i wyszedł mokry, rozwalający się i ogólnie nie spełniał swojej funkcji.

      Usuń
  6. Tzn chodziło mi o ciasto to hawajskie ale i tak zrobię tak jak Pani radzi :) Dziękuje za odpowiedź . A blog rewelacyjny!

    OdpowiedzUsuń
  7. MMM a za mną chodzą..łazanki ;/wrecz mnie prześladują haha siedze i mysle jakby je tu zlightować..zamiast kiełbasy..pierś..??cebule bez oleju udusic na super patelce..hm tylko ten makaron..haha dylemat dnia o 8:30 rano ;D

    OdpowiedzUsuń
  8. ostatnio jadłam coś co nazywało się pizzą fit, bardzo dobre, spód był zrobiony z mąki orkiszowej i miał naprawdę fajny i ciekawy smak, mało dodatków, głównie pomidorki koktailowe i hektar rukoli, eksperymentuję ostatnio z mąkami (mam ryżową, z amarantusa i takie tam inne), a na pizzę ze spodem otrębowym chętnie się skuszę, ten blog to skarbnica wiedzy ! :)
    tola

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy kurczak surowy czy podgotowany? - serek wiejski tzn biały normalny? Ela

    OdpowiedzUsuń
  10. slabe mi to wyszlo ;<

    OdpowiedzUsuń
  11. wychodzi mi i ten i do hawajskiej rewelacyjny !!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ile błonnika w jednym spodzie 0.0

    Osobiście korzystam z jeszcze jednego przepisu:
    1 kostka sera białego chudego (200g)
    3-6 łyżek otrąb (sobie robiłam z 3 łyżek pszennych, siostrze 3 pszenne + 3 owsiane)
    2 jajka (sobie robiłam tylko z białek, siostrze z całych jajek)
    przyprawa do pizzy, czosnek granulowany, cebulka suszona czy co tam mamy
    odrobina soli
    łyżeczka proszku do pieczenia

    Wszystko zmiksować, cienko rozłożyć w formie do tarty (23cm), najlepiej silikonowej i piec w 200C do zarumienienia +- 10-15min, jak się ciasto podniesie, nakłuć widelcem. Wyciągnąć z formy i działać dalej ze spodem wg własnych upodobań :)
    Moja wersja to ok. 250Kcal. Za to mało węglowodanów, mało tłuszczu i dużo białka. Obydwie wersje ładnie wychodzą, chociaż ta od siostry jest dużo bardziej sycąca (i kaloryczna).

    OdpowiedzUsuń