logo

logo

poniedziałek, 13 sierpnia 2012

Chleb pszenno-żytni ze słonecznikiem





Składniki:
zakwas żytni (150g)
mąka pszenna (400g)
mąka żytnia (100g)
ciepła woda (300g)
1 łyżeczka cukru (5g)
1 łyżeczka oliwy (5g)
1 łyżeczka soli
drożdże (20g)
pestki słonecznika (20g)
siemię lniane (10g)


 
Przygotowanie:
W ciepłej wodzie rozpuszczamy drożdże, dodajemy łyżeczkę cukru i zakwas żytni. Wszystko dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut. Następnie dosypujemy oba rodzaje mąki, sól, ziarna słonecznika, siemię lniane i wyrabiamy ciasto ręcznie. Na sam koniec dolewamy oliwę i jeszcze chwilę wyrabiamy. Ciasto zostawiamy w ciepłym miejscu, przykryte ściereczką lub folią, żeby nie wysychało, na 1 godzinę do wyrośnięcia. Po tym czasie przekładamy ciasto do wysmarowanej olejem keksówki (na te proporcje 30cm). Przykrywamy ściereczką i odstawiamy jeszcze na 1-1,5 godziny do wyrośnięcia. Można z wierzchu posypać ziarnami lub płatkami owsianymi. Chleb pieczemy w temperaturze 220st. ok. 40 minut. Chleb ma ok. 30cm długości. W wyliczeniach 1 kromka ma 1cm grubości. 

  
















Wartość energetyczna całego chleba – 2270kcal

Wartość energetyczna 1 kromki – 75kcal 






21 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Nie musi, nic nie musi, tak dodałam bo miałam akurat :)

      Usuń
  2. Czy bez drożdży można, albo chociaż mniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj, ja daję tyle, żeby mieć pewność, że ładnie wyrośnie. Ale są na blogu też chleby na sodzie.

      Usuń
  3. Zabieram sie za pieczenie tego chlebusia zakwas w końcu gotowy :)BeataP

    OdpowiedzUsuń
  4. Madzia zamiast zakwasu dałam maślankę 500 ml i same drożdze, wyszedł przepyszny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to zapamiętam i kiedyś zrobię!

      Usuń
  5. Robiłem już chlebek z zarodkami,otrębowy,a teraz rośnie z tego przepisu. Tamte były pyszne, więc myślę,że ten nie będzie gorszy. Bogdan

    OdpowiedzUsuń
  6. No i wyszedł wspaniały. Dzięki za przepisy. Bogdan

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam dla Ciebie wyzwanie, kolejne dwa chlebki upieczone w opracowaniu, będą za kilka dni na blogu :)

      Usuń
    2. Na sobotę jest zaplanowany chlebek z sokiem pomidorowym. Bogdan

      Usuń
    3. Nie wytrzymałem do soboty. Już upieczony i spróbowany. Niebo w gębie. Bogdan

      Usuń
  7. Dzisiaj wypadło na pszenno-żytni ze słonecznikiem, nie powinnam tego pisać, ale zjadłam więcej kromek niż norma przewiduje ;-) Chlebek wyszedł rewelacyjny i nie mogłam się mu oprzeć! Zrobiłam go z maślanką, bo zakwas dopiero "dochodzi" + płatki owsiane ;-). Przy okazji zapytam jak stwierdzić, że zakwas nadaje się już do użycia? Dzisiaj, tj. trzeciego dnia po sporządzeniu potwora, prawie wyszedł ze słoika.
    Ewcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wychodzi, to znaczy, że pracuje, czyli już ma swoje moce. Im starszy zakwas tym lepszy, znam taką co ma w domu 6-letni dokarmiany i piecze cały czas chleby z niego, po tak długim czasie całkowicie zrezygnowała już z drożdży, bo zakwas swoje robi.

      Usuń
  8. Witam.
    Chleb wychodzi rewelacyjnie. Robię ten chleb od jakiegoś czasu. Wolę to niż kupować coś co się nazywa chlebem a jak czytam etykiety to same E :( Dlatego ten chleb jest moja bazą. Robię go jednak bez zakwasu gdyż nie mam na to czasu.
    Do chleba oprócz drożdży z ciepłą wodą wsypuję 3 rodzaje mąk, np. 100 g pszennej, 200 g żytniej razowej, 200 g gryczanej, do tego słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, sezam i moja ukochana ŻURAWINA :D czasem też śliwki. Najlepszy chleb :)
    Dziękuję za inspirację. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale skąd ten zakwas ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wejdź w dział domowa piekarnia i masz przepis na zakwas.

      Usuń
    2. Tak już wiem .Zorientowałam się po niewczasie ale dziękuję za odpowiedz :)

      Usuń
    3. Właśnie upiekłam,pyszny,niestety tylko jedną blaszkę i już się kończy bo tak smakuje.Zapomniałam dodać olej,ale to nie przeszkadza

      Usuń
  10. Pani Magdo....jakiego rodzaju mąk używa Pani w tym przepisie ? Chodzi mi o tę numerację 720,550, 750 itd....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć, bo nie pamiętam dokładnie. Jak pisze żytnia chlebowa to biorę i takiej używam.

      Usuń