logo

logo

wtorek, 25 września 2012

Pierogi z farszem mięsno-marchewkowym



 
Składniki na ciasto:
mąka pszenna (150g)
woda (120ml)
½ łyżeczki soli

Składniki na farsz mięsny:

1 pierś z kurczaka (250g)
2 duże marchewki (200g)
2 duże cebule (200g)
przyprawy (sól, pieprz, curry)





Przygotowanie ciasta:
Wypróbowany przepis z białej mąki dla odmiany. Poprzedni tu przedstawiany był z pełnoziarnistej i narzekaliście, że się ciężko wałkuje. Ten jest do wałkowania lepszy, ale mniej pierogów wychodzi z tej samej ilości mąki.

Do miski wsypujemy mąkę z solą i wlewamy gorącą wodę jednocześnie mieszając mąkę łyżką. Jak już się mąka połączy lekko z wodą, to wyrabiamy ciasto ręką. Ciasto bardzo cienko wałkujemy, na około 1-2mm. Zaletą ciasta z mąki pszennej jest to, że jest bardzo elastyczne, łatwiej się skleja i naciąga.

Przygotowanie farszu:
Surową pierś z kurczaka kroimy na kawałki, marchewkę trzemy na tarce o dużych oczkach, cebulę kroimy w kosteczkę. Wszystkie składniki wrzucamy na patelnię, przyprawiamy i dusimy pod przykryciem na małym ogniu, aż mięso będzie ugotowane, a warzywa miękkie. Po wystygnięciu wszystko mielimy w maszynce do mięsa lub rozdrabniamy blenderem. 

Gotowe pierogi wrzucamy na osolony wrzątek i gotujemy tak długo, aż wypłyną na wierzch. Przy tak cienkim rozwałkowaniu i takich proporcjach wychodzi 22szt. 
 




 















Wartość energetyczna całego ciasta na pierogi – 525kcal

Wartość energetyczna 1 ciasta pierogowego – 24kcal

Wartość energetyczna całego farszu – 365kcal

Wartość energetyczna 1 gotowego pieroga z mięsem – 40kcal

 
Ciekawostka dietetyczna:


Dietetyczne ujęcie moich pierogów, to po pierwsze chuda pierś z kurczaka, po drugie spora ilość marchewki i cebuli, które są niskokaloryczne. Mąka biała co prawda, ale wiem, że nie każdy lubi szare pełnoziarniste, a poza tym takie już tu przedstawiałam, to dla odmiany wersja z białej mąki. Przepisu na ciasto pełnoziarniste szukajcie w poprzednich przepisach na pierogi ruskie lub w przepisie na pierogi z mięsem i szpinakiem.


Na talerzu obiad o wartości ok. 400kcal – 10 mięsnych pierogów z cebulką. 





Znalazłam, że pieróg z mięsem wielkości mojego, ale ulepiony z grubszego ciasta i z bardziej mięsnym farszem ma 80kcal. Więc 10 takich ma 800kcal. A biorąc pod uwagę, że przeciętny pierogożerca (nie na diecie) odsmaża je na tłuszczu powiedzmy 1-2 łyżki oliwy, to jego obiad ma blisko 1000kcal.

11 komentarzy:

  1. ja wcinam 50 pierogów na obiad;) i chyba ciut większe od Twoich. pycha:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny przepis :) Właśnie zrobiłam z połowy porcji - i jestem zachwycona. Pychotka~!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szybka jesteś, bardzo mnie to cieszy :)

      Usuń
  3. Żeby mnie zmotywować do lepienia pierogów, to dużo trzeba... Ale Tobie się udało. Mój mąż mnie dzisiaj uwielbia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpływam korzystnie nawet na małżeństwa czytelników, no kto by pomyślał :) Mój też mnie wyraźnie mocniej kocha jak pierogi zrobię, a dużo mniej jak zaproponuję kluchy śląskie, wtedy kochają mnie tylko dzieci.

      Usuń
  4. A jeżeli na farsz do pierogów ugotuję mięso z uda indyczego, kto kaloryczność będzie się dużo różni od podanej przez Ciebie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli udo bez skóry, jeśli usuniesz zbędny tłuszcz, taki widoczny i zachowasz proporcje między mięsem a warzywami, to nie będzie wielka różnica. Pierś z kurczaka ma 100kcal/100g, udko ze skórą 160kcal/100g, więc po usunięciu skóry naprawdę niewielka różnica. Indyk jest też takim dietetycznym mięsem, jeśli nie za stary i za tłusty.

      Usuń
  5. Właśnie zrobiłam i włożyłam do zamrażalnika na jutro, świetny farsz! Ciasto trochę się kleiło przy wałkowaniu, więc podsypywałam mąką, może dlatego wyszło mi wiecej, bo 29 pierożków.

    OdpowiedzUsuń
  6. wyszło mi 20 sztuk i zostało farszu co niego zrobić?jak go wykorzystać?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, bardzo inspirujący blog :)

    OdpowiedzUsuń