logo

logo

wtorek, 19 lutego 2013

Bułki pełnoziarniste czosnkowe



Składniki:
mleko (400ml)
drożdże (20g)
1 łyżka cukru (10g)
1 jajko (60g)
mąka pszenna (300g)
mąka pełnoziarnista pszenna (300g)
masło (10g)
1,5 łyżeczki soli
czosnek granulowany do posypania




Przygotowanie:
W ciepłym mleku rozpuszczamy drożdże i cukier, dodajemy łyżeczkę mąki. Zostawiamy rozczyn do wyrośnięcia na około 15 minut. Następnie wbijamy jajko i lekko mieszamy trzepaczką. Dodajemy obie mąki, najlepiej wcześniej zmieszane w osobnym naczyniu z solą (opcjonalnie z czosnkiem, jeśli ktoś lubi bardzo czosnkowe) i wyrabiamy ciasto ręcznie, ma się ciągnąć i kleić. Na końcu dolewamy przestudzone roztopione masło. Jeszcze chwilę wyrabiamy ciasto, aż będzie gładkie i będzie odchodzić od dłoni. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1 godzinę do wyrośnięcia. Po tym czasie dzielimy ciasto na 15 części, z każdej formujemy bułkę i układany na blaszkę, na papier do pieczenia. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 45 minut do wyrośnięcia. Po tym czasie można zrobić nacięcia na wierzchu każdej bułki. Przed pieczeniem smarujemy je roztrzepanym jajkiem i posypujemy czosnkiem granulowanym. Pieczemy w temperaturze 200st. ok. 15-20 minut, aż się zrumienią. Z podanych proporcji wychodzi 15szt.




Wartość energetyczna całego ciasta na bułki – 2550kcal

Wartość energetyczna 1 bułki pełnoziarnistej – 170kcal





28 komentarzy:

  1. Madziu... litości...
    Tymi wszystkimi pięknymi bułeczkami, paluchami, racuszkami i chlebkami wystawiasz mnie na ciężką próbę... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dogadzam rodzince, a Wy cierpicie na diecie, wiem wiem. Trochę może przystopuję.

      Usuń
  2. oj zrobie je zrobie w niedziele ide na impreze wiec wezme ze soba:)Chalke tez:)))ale ta z makiem jest pycha!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszelkie czosnkowe wypieki uwielbiam, takie bułeczki na pewno są pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Wciągnęłam się w pieczenie ostatnio, ale widzę jeszcze są tacy, co nie mają dość!

      Usuń
  5. Jaka to mąka pełnoziarnista?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja używam Lubelli pełnoziarnistej pszennej.

      Usuń
  6. Ależ na diecie nie jest zabronione pieczywo :) myslę,że jak na śniadanie zjemy bułeczkę lub dwie kromki chleba (ciemnego oczywiście)to nic to nie zmieni.Tak jak Magda mówi,wszystko w granicach rozsądku.Ja dokładnie tak zaczynam dzień,żeby mieć siły,ale jak zjem dwie kromki chlebka na śniadanie to już do następnego dnia chleba ani bułek nie ruszę.Trzymam się zasad i jest ok.DOMINIKA

    OdpowiedzUsuń
  7. super przepis:) zrobiłam z dodatkiem płatków owsianych, siemienia lnianego i słonecznika, wyszły wspaniałe. dziękuję i pozdrawiam Justyna:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mogłabym się dowiedzieć po co dodawany jest cukier do bułek? Można go jakoś wykluczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cukier pozwala rosnąć drożdżom. Kiedyś próbowałam bez, ale zdecydowanie jest różnica. Zaczyn niewiele mi się wtedy ruszył, nie pamiętam czy w ogóle się ruszył, a wypieki były takie sobie, mniej puszyste. Odrobina cukru to dla drożdży dobra pożywka.

      Usuń
  9. A ja robię trzeci raz i nic mi z tego nie wychodzi:-(((

    OdpowiedzUsuń
  10. chyba troche zaszalałaś z tą wartością energetyczną: z moich obliczeń wychodzi 2445, nawet zakładając, że użyje się mleka 0,5%

    OdpowiedzUsuń
  11. ale w przeliczeniu na jedną bułkę chyba się zgadza, więc to chyba tylko zwykła pomyłka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak tak, sprawdziłam, mój excell mi nie zsumował jednej linijki ze składnikiem. Już poprawiłam (u mnie mleko zwykle 1,5% do obliczeń).

      Usuń
    2. To ok, bułeczki właśnie się pieką :) U mnie wyszło ich 10

      Usuń
    3. tylko martwi mnie jedna rzecz, bo wstawiłam je na pierwsze wyrastanie do lodówki na całą noc, a rano okropnie śmierdziały drożdżami i to na pewno nie był przyjemny zapach pieczonych bułeczek, a takiego sfermentowanego wina. Co jest na tak?

      Usuń
    4. jednak wszystko w porządku, bułeczki idealne, po upieczeniu pachnące, błyszczące, puszyste, najładniejsze jakie do tej pory piekłam :D :D
      Dziękuję za przepis :)

      Usuń
  12. czy zamiast mleka krowiego mogę dodać sojowe? nietolerancja laktozy;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jak musisz, to dodaj, wyjścia nie ma.

      Usuń
  13. próbuje zrobić ciasto na bułeczki ale ciągle mi się klei .. co robię nie tak ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na koniec dodajemy stopione masło i się przestaje kleić.

      Usuń
  14. ZNAKOMITE!!! Moje pierwsze bułeczki w życiu:) Super przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak ciasto ci się udało ? też się tak mocno kleiło ?

      Usuń
  15. pyszne ! ciasto bardzo się kleiło, musiałam ręce podsypywać bardzo delikatnie mąką jak już je formowałam, ale ostatecznie wyszły naprawdę dobre :)

    OdpowiedzUsuń