logo

logo

wtorek, 19 lutego 2013

Chleb żytni z zarodkami pszennymi





Składniki:
maślanka (500ml)
drożdże (15g)
zarodki pszenne (100g)
mąka żytnia (250g)
mąka pełnoziarnista pszenna (150g)
1 łyżeczka sody
1,5 łyżeczki soli


 


Przygotowanie:
Do miski wlewamy maślankę, rozpuszczamy w niej drożdże, dodajemy sodę, sól i zarodki pszenne. Wszystko dokładne mieszamy. Następnie dodajemy obie mąki, najlepiej wcześniej wymieszane w osobnym naczyniu, żeby nasz chleb był jednolity. Ciasto wyrabiamy ręcznie, będzie dość klejące. Wyrobione ciasto przekładamy na blaszkę, na papier do pieczenia i formujemy bochenek, okrągły lub podłużny. Nie wygładzamy ciasta, nie uklepujemy, dzięki temu będzie mieć fajną skórkę. Przykrywamy ściereczką i zostawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na około godzinę. Pieczemy w temperaturze 200st. ok. 50 minut. Z podanych proporcji wychodzi 30 kromek. Chleb jest lekko słodkawy i wilgotny w środku.



Wartość energetyczna całego chleba z zarodkami pszennymi – 1900kcal

Wartość energetyczna 1 kromki – 65kcal 




16 komentarzy:

  1. a skad wzias takie cos jak zarodki pszenne?:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chocby w tesco kupisz :)

      Usuń
    2. Wszystkie otręby, zarodki pszenne to np. firma Sante. Jak wiesz, gdzie kupić otręby, a już coraz więcej sklepów je prowadzi, nawet moje małe osiedlowe widzę mają, to i zarodki zapewne znajdziesz. Markety wszystkie powinny mieć.

      Usuń
  2. Gdzieś w jakimś przepisie Magda pisała,że nie każdy lubi posmak sody-sposób na sodę to rozpuścić ją z odrobiną mleka i nie czuć nic-sposób teściowej.Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę - przetestuję, może dzieci przestaną się krzywić i wyrzucę proszek do pieczenia z domu :)

      Usuń
  3. pytalam o zarodki bo mieszkam w NIemczech i tu musze najpierw tlumaczyc nazwe potem szukac:)

    OdpowiedzUsuń
  4. hehe wiecie co?bylam dzisiaj po te cale zarodki i jak se to przetlumaczylam i w sklepie widzialm co to jest to myslam ze sie wsciekne!JA kiedys takie cos kupywalam i jadlam z mlekiem;/ale ze mnie losc!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to agentka z Ciebie :) Dobra jesteś :)

      Usuń
  5. Hallo Magda
    W Tobie nadzieja :-) wrzuc wiecej przepisow na chlebki razowe lub mieszane bez zakwasu. Prosze :-) wszystkie chlebki z Twojej stronki juz jedlismy a tych nam brakuje.
    Dzieki wielkie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio mamy fazę na sklepowe bułki, więc mniej piekę chlebów. Ale jak nam wróci chęć na domowe chleby, to zapamiętam, że bez zakwasu.

      Usuń
  6. Mam prosbe...Wszedzie podaje Pani, ile kcal. ma jedna kromka, natomiast nigdzie nie znalazlam, ile taka kromka wazy.... Czy moglaby Pani odpowiedziec? Dziekuje.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta moje chleby nie są takie idealnie prostokątne, więc ciężko stwierdzić ile waży jedna, bo kromki są różne. Doświadczalnie sprawdziliśmy już w jakimś przepisie czy gdzieś w komentarzach, że taki obojętnie jaki chleb po upieczeniu waży mniej więcej tyle samo ile ważą jego surowe składniki. Wtedy możesz sobie wyliczyć wagę na 100g lub podzielić wagę przez kromki.

      Usuń
  7. Tego chlebka jeszcze nie piekłam, więc najwyższa pora. Madziu może jakieś nowości do Domowej Piekarni?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypaliłam się z chlebkami, dzieci chcą sklepowe bułki słoneczka (kajzerki) i nie mam motywacji odpalać piekarnika, jak wiem, że teraz słoneczka na fali.

      Usuń
  8. Mam pewnie głupie pytanie, czy można zrezygnować z tych zarodków pszennych, bo mieszkam w Niemczech i obeszłam cały real żeby je znaleźć, lecz bez rezultatu? Robiłam akurat zakupy do Twoich przepisów, bo dzięki Twojemu blogowi mam w końcu motywację by schudnąć kilka kilo i zdrowiej się odżywiać, za co bardzo dziękuję:) Lecz zarodków niestety nie znalazłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można pominąć lub wybrać przepis na inny chleb, np otrębowy.

      Usuń