logo

logo

niedziela, 10 lutego 2013

Chałka pszenna





Składniki:
woda (200ml)
drożdże (20g)
cukier (30g)
1 jajko (60g)
mąka pszenna (500g)
masło (20g)
mak do posypania
jajko do posmarowania


 

Przygotowanie:
W ciepłej wodzie rozpuszczamy drożdże i cukier. Wbijamy jajko i lekko mieszamy trzepaczką. Dodajemy mąkę i wyrabiamy ciasto ręcznie, ma się ciągnąć i kleić. Na końcu dolewamy przestudzone roztopione masło. Jeszcze chwilę wyrabiamy ciasto, aż będzie gładkie, lśniące i będzie odchodzić od dłoni i będzie miało kształt kuli. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1-1,5 godziny do wyrośnięcia. Po tym czasie dzielimy ciasto na 3 części, z każdej robimy wałek. Zaplatamy typowy dla chałki warkoczyk. Najlepiej tą czynność wykonywać od razu na blaszce na papierze do pieczenia. Gotową uformowaną chałkę odstawiamy na 45 minut do wyrośnięcia. Przed samym pieczeniem można posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać makiem. Pieczemy w temperaturze 180st. ok. 30 minut, aż się zrumieni. Z podanych proporcji wychodzi 40 kromek.


Jest to dietetyczna wersja chałki, nie jest taka słodka jak ta ze sklepu, bo zakładam, że jemy ją z jakimś dżemem, więc wystarczająco nam ją osłodzi. 


Rezygnujemy z kruszonki, bo to niezła dawka kalorii. 


Nie zamieszczam sposobu zaplatania, bo warkoczyk każdy raczej umie, a na 4 czy 5 wałków, to ja robiłam kilka prób i wychodzi mi to tak niekształtnie, że już się poddałam i zostaję przy trzech wałkach i zwykłym warkoczu.
 



Chałka jest wielka, dużo większa niż z piekarni, więc dla tych, co mają małe moce przerobowe i chcą mrozić/porcjować proponuję zrobić dwie mniejsze.



 

Wartość energetyczna całej chałki – 2200kcal

Wartość energetyczna 1 kromki – 55kcal 




18 komentarzy:

  1. oooo! uwielbiam chałki :D oto moja z 4 wałków :)
    Zdjęcie-0058 (3).jpg

    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tego Ci zazdroszczę, mi się to plącze, skleja, jak chce poprawić to już się nie rozkleja jakbym chciała... chyba poćwiczę w domu na sznurkach :D

      Usuń
  2. nie mam maku czym mozna jeszcze to posypac?nie mam nawet sezamu:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie posypuj niczym, jajkiem tylko i też będzie dobra.

      Usuń
  3. pyszna!!!Poszla jak burza!!dziekuje za przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jak u mnie, dzieciaki uwielbiają :)

      Usuń
  4. Pyszna chałka bardzo szybko zniknęła ze stołu:)

    OdpowiedzUsuń
  5. czy mogę dodać mąkę pszenną pełnoziarnistą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, tylko pamiętaj, że nie urośnie tak. I dodawaj stopniowo, po ostatnich racuchach widzę, że pełnoziarnistej w tych samych przepisach lepiej dać mniej, żeby ciasto było mniej zbite i lepiej rosło. Obiecuję przetestować przy najbliższej okazji pieczenia chleba/bułek. Ostatnio dzieci i mąż mają fazę na piekarnikowe ciepłe bułeczki na śniadanie, więc pewnie szybko przetestuję :)

      Usuń
  6. Komentujecie, że pyszna a mi wyszła mdła. Czy w przepisie nie powinno być troszkę soli?
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie daje, ale możesz dać jak Ci to poprawi smak.

      Usuń
  7. Poczytałem. Zrobiłem. Już jej nie ma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to widzę tak szybko jak u mnie znika zawsze!

      Usuń
  8. Jakiej grubości powinny być kromki aby jedna zawierała 55kcal. Czy 2cm to nie będzie za dużo?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na zdjęciu są około 1cm z tego co widzę. Wiesz, że równo to się nie da, chałka nie jest równa przecież jak chleb z formy. To takie dane bardziej orientacyjne. Proponuję upiec, zmierzyć centymetrem i dokonać kilku działań matematycznych. Drugi sposób to zważyć po upieczeniu i policzyć sobie ile ma na 100g, wtedy wyjdzie ile gramów trzeba mieć, żeby było 55kcal.

      Usuń
  9. Mrozi się już upieczoną czy surową?
    Z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń