logo

logo

czwartek, 15 sierpnia 2013

Racuchy jogurtowe z jeżynami i borówkami





Składniki:
jogurt naturalny (200g)
cukier (30g)
drożdże (15g)
mąka pszenna (150g+30g)
1 jajko
½ łyżeczki sody
1 łyżka octu
borówki, jeżyny (200g)


 

Przygotowanie:
Do miski wlewamy jogurt naturalny, najlepiej o temperaturze pokojowej, dodajemy drożdże, cukier i łyżkę mąki. Całość dokładnie mieszamy, przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia. Po około 30 minutach zaczyn jogurtowy powinien się lekko ruszyć – czas zależy od temperatury, jeśli jogurt był prosto z lodówki trzeba czekać dłużej. Do wyrośniętego zaczynu wbijamy jajko i dodajemy pozostałą mąkę. Wszystko dokładnie mieszamy, żeby nie było grudek. Do szklanki wsypujemy sodę i zalewamy ją łyżką octu, mieszamy i od razu dodajemy ją do ciasta. Całość mieszamy, następnie wrzucamy dowolne owoce sezonowe i delikatnie mieszamy. Racuchy nakładamy łyżką na rozgrzaną patelnię, dość małe i w sporych odległościach między sobą, bo rosną. Smażymy na małym ogniu pod przykryciem z dwóch stron, aż będą rumiane. Z podanych proporcji wychodzi 14szt. 





Wartość energetyczna całego ciasta na racuchy – 1055kcal

Wartość energetyczna 1 racucha – 75kcal 


 

34 komentarze:

  1. wyglądają smakowicie :) i do tego borówki,które bardzo lubię i jem w sezonie letnim dziennie:D

    OdpowiedzUsuń
  2. ojojoj kusisz smakiem :D szkoda, że borówka już zjedzona :]

    OdpowiedzUsuń
  3. o, widzisz Madzia, a ja mam cały garnuszek borówek .. ! :)
    to znak, że muszę zrobić racuszki
    tola

    OdpowiedzUsuń
  4. A co daje mieszanka sody i octu? Tak z ciekawości pytam, bo myślałam, ze drożdże wystarczą do wyrośnięcia ciasta. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Soda jest do spulchniania ciasta (ale tez dodaje specyficznego smaku) a ocet zeby przy smazeniu nie naciagaly zbyt duzo tluszczu (ocet mozna zastapic spirytusem).Uwazam,ze przepis jest super,juz zanotowalam.

    OdpowiedzUsuń
  6. czy mi się wydaje, czy przepisy są coraz mniej dietetyczne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie te racuchy są na pewno bardziej dietetyczne niż te, które do tej pory robiłam, gdzie dawałam więcej cukru (ze 4 razy więcej) i smażyłam na oleju, brrrr. Dzisiaj te zrobiłam, zjadłam 3szt, zmieściłam się w dziennym limicie 2 śniadania i jest super :) Dziękuję za przepis!

      Usuń
    2. Kiedyś eksperymentalnie policzyłam kalorie z racuchów mojej mamy smażonych na oleju. Zważyłam olej przed i po smażeniu. Po pierwsze mama daje o wiele więcej cukru, są bardzo słodkie w porównaniu z moimi. A kaloryczność po usmażeniu sięgała 180kcal na sztukę, bo wsiąkały oleju około 10ml. No to jak dla mnie te są dietetyczne. Na diecie je jadłam w ramach posiłku, bilans dzienny się zgadzał, a waga leciała w dół zgodnie z planem. Wszystko z umiarem i można jeść.

      Usuń
  7. robię właśnie te racuszki, ale dla męża, On lubi z owocami, ja najchętniej wpakowałabym do nich pora i cebulę :P i niewykluczone, że tak zrobię :D
    mam borówki i poziomki, myślę, że mix będzie w sam raz.
    tola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ps. wyszły pyszne, nie wyrosły mi jakieś ogromne, myślę że owoce mają swój ciężar, dodałam ocet jabłkowy, świetny przepis, dziękuję Madzia, są w sam raz, nie za słodkie i lekko kwaskowe (borówki), mąż zachwycony :)
      buziaki, tola

      Usuń
    2. Te na jogurcie trochę mniej rosną, ale na mleku z innego przepisu są mega puszyste. Tylko mleko mi wyszło z domu, to musiałam ratować sytuację, żeby nakarmić głodne dzieci i eksperymentowałam z jogurtem :)

      Usuń
    3. bardzo fajny pomysł z tym jogurtem, Madzia, a ja zrobiłam racuchy z borówkami z mąki pełnoziarnistej, nie miałam innej - dałam tyle gram ile napisałaś w przepisie tzn. 150 + 30 i wyszły super, trzema można się spokojnie najeść do syta ;)

      Usuń
  8. wlasnie zakupilam make z amarantusa:) i bede eksperymentowac :) najpierw racuszki a potem wianek :) wiesz moze czy maka ta i drozdze to dobre polaczenie ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trafiłam jeszcze na mąkę z amarantusa, więc nie ma doświadczenia. Ale chętnie się dowiem, to pisz co Ci wyszło. Wtedy jej poszukam.

      Usuń
  9. Czy można używać mąki pszennej przy utrzymaniu wagi po diecie,nie jem jej już dwa lata bo boję się że utyje!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja najukochańsza forma podwieczorku/przekąski na świecie :)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepyszne racuszki,miód w gębie,pycha;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy nie smażymy ich na oleju? czesia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie smażymy na oleju, dzięki temu są lekkie, bo olejem by przesiąknęły i to już by nie było to samo.

      Usuń
  13. Racuchy przepyszne, zrobiłam z wiśniami:) Wczoraj robiłam roladki z kurczaka z serem Camembert i żurawiną - wspaniałe!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy ilość drożdży odnosi się do drożdży świeżych czy suchych (instant)? Będę wdzięczna za odpowiedź :) Kasia

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dobry przepis!Na stałe zagościł w moim menu.Robię je najczęściej bez owoców,z dodatkiem cukru pudru!Polecam wszystkim!M.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wyśmienite. :) Wszyscy się nimi zajadają.

    OdpowiedzUsuń
  17. A czy w smaku różnią się one od tych puszystych na mleku, czy smakują podobnie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie różnica, ale jedne i drugie dobre.

      Usuń
  18. na czym je smażycie? normalnie na oleju??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U Magdy smaży się bez tłuszczu.Ewentualnie posmaruj patelnie odrobiną oleju.

      Usuń
  19. Smacznie wyglądają! :) pyszne na pewno są :)

    OdpowiedzUsuń
  20. a czy można użyć drożdży instant? jeśli tak to w jakich proporcjach? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, zawsze można tylko poszukaj w google przelicznika, bo ja nigdy nie używałam innych niż świeże i nie mam doświadczenia.

      Usuń
  21. Pyszne, jedna z lepszych jakie jadłam, na pewno jeszcze będą nie raz , Anka :)

    OdpowiedzUsuń